x

Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийг Үндсэн хуулийн цэцээс эхэлье

Өнөөдөр УИХ-ын ээлжит бус чуулган эхэллээ. Ээлжит бусаар яаравчлан хэлэлцэх ёстой асуудал нь мэдээж өнгөрөгч долоо хоногт /2022.08.16/ Үндсэн хуулийн цэцээс гаргасан шийдвэр. Цэцийн их суудлын шийдвэр гарсан учраас УИХ өнгөрөгч 2019 онд Үндсэн хуульд оруулсан нэмэлт өөрчлөлтийнхөө зарим хэсгийг хүчингүй болгоно. Дараа нь мэдээж Засгийн газрын бүрэлдэхүүнд өөрчлөлт оруулах асуудал яригдана. Баахан УИХ-ын гишүүн сайд нар гарч ирэх юм биз дээ. Бүр Цэцийн шийдвэр гарахаас ч өмнө хувь хувийнхаа пиарыг явуулаад эхэлчихсэн нөхөд ч олон бий.

Цэцийн шийдвэр гарснаас хойш хуульч, судлаачдын дунд “Үндсэн хуулийн цэцийн сүүлийн шийдвэр урьд өмнө байгаагүй муу жишиг болов. Үндсэн хуулийг хулгайлах дараа дараачийн хулгайн үүдийг нээлээ” хэмээн ярьж, бичиж байгаа. Урьд өмнө байгаагүй муу жишиг болсон уу гэвэл болсон. Цэц хэдийгээр улс төрийн бохир захиалга гүйцэлдүүлэх нь хэвийн үзэгдэл болчихоод байсан ч гэлээ арай ч саяных шиг “Үндсэн хуулийн зүйл заалт Үндсэн хууль зөрчсөн байна” гэдэг эргүү шийдвэрийг урьд өмнө хэзээ ч гаргаж байсангүй. Харин Үндсэн хуулийг хулгайлдаг байсан уу гэвэл байсан. Үндсэн хуулийн үзэл санаа, утга, үр дагаврыг бүр маш олон удаагийн үйлдлээр хулгайлж, хумсалж ирсэн. Тэр нь ужиг өвчин болоод өнөөдөр ийм байдалд хүрч байна.

Тэгэхээр өнөөдөр эрх барьж байгаа нам, улс төрийн хүчин үнэхээр л Үндсэн хуулийг сайжруулья, засч залруулья гэж байгаа бол түүнийгээ Үндсэн хуулийн цэцээс эхлэх ёстой болсныг өнгөрсөн удаагийн Цэцийн дүгнэлт харууллаа. Цэцийг улс төрөөс ангид байдлаар яаж ажиллуулах вэ, ямар арга зам, хуулийн механизм хэрэгтэй вэ гэдгийг бодож тунгаах цаг болж. Тэгэхгүйгээр цааш явбал Үндсэн хуульд ямар ч сайн, саар өөрчлөлт хийсэн ялгаагүй, хэдхэн хүний гарын үзүүрээр унаж, нурах, тэр нь явсаар Үндсэн хуулиар олгогдсон хууль тогтоох эрх мэдлийг парламентаас булааж авах нөхцөл байдал бий болчихоод байна. Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах эрх нь зөвхөн ард түмнээс сонгогдсон парламентад бий, Цэцэд ийм эрх мэдэл байхгүй, байх ч ёсгүй гэдгийг санах ёстой.  

Эрх баригч намын хоёр дахь удаагаа зарлаад явж байгаа Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтөд парламентын чадавхийг нэмэгдүүлэх (гишүүдийг тоог нэмэх), сонгуулийн тогтолцоог сайжруулах (пропорциональ элементийг хуульд оруулж ирэх), Ерөнхийлөгчийг УИХ-аас томилдог болж, УИХ-ыг тараах эрх мэдлийг Ерөнхий сайдад өгөх зэрэг асуудлууд багтаж байгаа. Гишүүдийн тоог нэмэгдүүлснээр (хамгийн багадаа 100-150 болгох) одоо яригдаад байгаа “давхар дээлний” асуудал алга болж, парламент нь Засгийн газартаа бүрэн дүүрэн хяналт тавьдаг болно, Засгийн газраасаа хараат байхаа болино. Парламент хууль тогтоох, баталсан хуулийнхаа хэрэгжилтэд хяналт тавих эрх мэдлээ бүрэн дүүрэн хэрэгжүүлэх чадамжтай болно. Парламентын гаргаж байгаа шийдвэрт хувь улстөрчийн, хэсэг бүлгийн нөлөө, авилга, сонирхлын зөрчил үйлчлэхээ болино. Бүрмөсөн алга болохгүй л байх л даа, ядаж л багасна. Нэг хэсэг нь авилгад автаж, ашиг сонирхлын зөрчил үүсгэлээ гэхэд нөгөө хэсэг нь эсэргүүцээд босдог, дараад авдаг тийм чадавхитай болно гэсэн үг. Хуулийг хууль зөрчимтгий хэсэгт нь зориулж хийдэг энгийн дүрмийг санах ёстой. Нэг хэсэг нь нийтийнхээ эрх ашиг, зарчим, үнэт зүйлийг битгий дэвслээсэй гэсэндээ.

Хоёрдугаарт, сонгуулийн пропорциональ системийг оруулж ирэх нь сонгогч нэг бүрийн санал гээгдэхгүй байх, цөөнхийн саналаар олонхийг дарангуйлдаггүй болох (нийт сонгогчийн 40 гаруйхан хувийн саналыг авсан нэг нам сүүлийн хоёр сонгууль дараалан эрх барьж байгаа), парламентад олон намын төлөөлөл орж ирэх, ингэснээр аливаа асуудлыг олон урьгальч үзлээр олон талаас нь шүүн хэлэлцэж, шийдвэр гаргах боломжийг бүрдүүлдэг. Дээр нь сонгуулийн зардлыг бууруулж, улс төрийн эрүүл өрсөлдөөнийг бий болгох, улс төрийн нам бодлогоороо өрсөлдөж, сонгогчийн итгэлийг олох, шалгуурыг давах, сонгогдсон хугацаандаа бодлого нь тогтвортой байх, хувь улстөрчдийн тоглолтод хөтлөгдөхгүй байх, хамгийн гол нь сонгуулиар байгуулсан Засгийн газар нь бодлогоо тогтвортой хэрэгжүүлэх боломжийг олгодог.

2012-2016 онд ажилласан АН-ын хоёр Засгийн газраас хамгийн сайн ажилласан (хуулийн шинэчлэл, боловсролын шинэчлэл гэх мэт) нь Н.Алтанхуягийн Засгийн газар гэж үнэлэгддэг. Учир нь 2012 оны сонгуульд пропорциональ буюу хувь тэнцүүлсэн системийг ашигласан. УИХ-ын 76 мандатын 28 нь намын жагсаалтаар нэр дэвшиж гарч ирдэг болсноор УИХ-ын болон Засгийн газрын бодлого, үйл ажиллагаа тогтвортой явж ирсэнд байдаг. Түүнээс биш Н.Алтанхуяг сайндаа биш юм. Н.Алтанхуягийн хувьд “Манай нам засгийн эрх авсан тохиолдолд Сангийн сайд нь энэ, Хууль зүйн сайд, Боловсролын сайд нь тэр, тэр байх юмаа. Тийм тийм бодлогыг энэ, энэ хүмүүс хэрэгжүүлнэ” гэдгээ ил зарлаад сонгуульд оролцсон. Сонгогчид түүнд нь итгэж санал өгсөн.

Хэрвээ Н.Алтанхуягийн Засгийн газрын үед Үндсэн хуульд “давхар дээлний” асуудал орж ирсэн бол Н.Алтанхуяг УИХ-аас томилсон сайд нараа гишүүнээс нь чөлөөлөөд жагсаалтын ард бичигдсэн нэр дэвшигчдийг УИХ-д оруулж ирээд явахад УИХ, Засгийн газрын үйл ажиллагаанд ямар ч өөрчлөлт, саад бэрхшээл гарч ирэхгүй байлаа. Нөхөн сонгууль явуулахгүй, илүү зардал, цаг хугацаа үрэхгүй. Пропорциональ тогтолцооны бас нэг давуу тал энэ.

Гэтэл өмнөх дөрвөн жилд яасан бэ? Парламентын 76 гишүүний тал нь сайд болох хүсэлтэй. Талын талыг нь сайд болгоод оруулаад ирсэн чинь үлдсэн тал нь бослого гаргаад Засгийн газраа огцруулаад явсан. Нөгөө Н.Алтанхуягийг элдэвлээд давхар дээл нөмрөөд гудамжинд гарсан нөхөд бүгдээрээ давхар дээл нөмрөөд Засгийн газарт орсон. Аргаа бараад Үндсэн хуульд өөрчлөлт хийж, давхар дээлийг хориглоод сонгуульд орсон чинь өнөөдөр эргээд Цэцэд гомдол гаргаад, “Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлт Үндсэн хууль зөрчсөн” гэдэг дүгнэлт гаргуулаад давхар дээлээ нөмрөх гэж байна.

Нэгдүгээрт энэ бол сонгуулийн тогтолцоонд асуудал байгаа, хоёрт парламент чадамжгүй байгаагийн шинж. Сайд болно гэж итгэсэн хорин хүн бослого гаргаад парламентын баталсан Үндсэн хуулийг уландаа гишгэж байна. Хэрэв парламент 100, 150 гишүүнтэй байсан бол тэр хорин хүний шунал, хүсэл юу юм.

Тийм болохоор парламентын чадамжийг нэмэгдүүлэх буюу гишүүдийн тоог өсгөх, сонгуулийг тогтолцоог өөрчлөх буюу хувь тэнцүүлсэн системийг оруулж ирэх асуудал бол Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн гол амин сүнс нь. Дээр нь Ерөнхийлөгчийг парламентаас сонгодог болох. Хэрэв тэгэхгүй бол үе үеийн Ерөнхийлөгч нар “Ард түмнээс сонгогдсон” гэдэг нэрийн дор парламент, Засгийн газрыг дотроос нь идээд дууслаа.

Гэвч эдгээр өөрчлөлтийг хийхийн тулд эхлээд Үндсэн хуулийг хулгайлж байгаа Үндсэн хуулийн цэцийг өөрчлөх ёстой болж байна. Хэрэв тэгэхгүй бол ямар ч сайн өөрчлөлт хийгээд Үндсэн хуулийн цэц дээр очоод унаж тусдаг, Үндсэн хуулийн цэц нь өөрөө Үндсэн хуулийнхаа дээр гарч суудаг, Үндсэн хуулиар олгогдсон хууль тогтоох эрх мэдлийг Цэц хэрэгжүүлдэг байдал жишиг болж тогтлоо. Үүнээс илүү яаж дордох вэ?

Б.СЭМҮҮН

iСанал болгох
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
iШинэ мэдээ
Хавчигдсан дундаж давхаргыг хайн бэдэрсэн нь 17 цаг 14 мин Олон талт хамтын ажиллагаа жигд хэмнэлээр урагшилж байна 20 цаг 18 мин Д.Лүндээжанцан: 1945 оны Чөлөөлөх дайнтай холбоогүй нэг ч монгол хүн байхгүй 20 цаг 26 мин Улаанбаатарт өдөртөө 22 хэм дулаан 20 цаг 32 мин Америк-Европын худалдааны гэрээ: Эмийн татвар 15 хувь болж багасав Уржигдар 13 цаг 40 мин Монгол, Уругвайн хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх чиглэлээр санал солилцов Уржигдар 13 цаг 18 мин Нийслэлд 1150 ажилтан гудамж талбайг цэвэрлэж, ариутгал хийж байна Уржигдар 13 цаг 17 мин Монгол, Солонгосын хамтын ажиллагаа эрдэс баялгийн салбарт өргөжиж байна Уржигдар 13 цаг 07 мин Тариалангийн бүс нутгуудад ХХААХҮЯ хяналт, шалгалтын ажил хийж байна Уржигдар 13 цаг 04 мин Нүүрс тээвэрлэлтийн хамтын ажиллагаанд шинэ тохиролцоо хийгдлээ Уржигдар 13 цаг 01 мин Ирэх 10 хоногийн цаг агаарын урьдчилсан төлөв Уржигдар 11 цаг 47 мин Аврагчид Хабаровск хотод хамтарсан дадлага сургуульд оролцлоо Уржигдар 11 цаг 43 мин ДЭЛХИЙН ДЭГ ЖУРАМ: Эрх мэдэл бол сэтгэл татах ханьцашгүй хүч Уржигдар 10 цаг 36 мин Г.Занданшатар Ерөнхийлөгчид нэр дэвшиж, У.Хүрэлсүх Ерөнхий сайд, намын дарга болох хувилбар МАН-д яригдаж байна Уржигдар 09 цаг 58 мин Японы Тоёакэ хот ухаалаг утасны хэрэглээг өдөрт хоёр цаг болгож хязгаарлана Уржигдар 09 цаг 23 мин Эрдэмтдийн бүтээлийг эдийн засгийн эргэлтэд оруулах шаардлагыг онцлов Уржигдар 09 цаг 22 мин Өнөөдөр болох үйл явдлын тойм Уржигдар 09 цаг 21 мин Монгол Улсын Ерөнхий сайд Г.Занданшатарт Бүгд Найрамдах Ардчилсан Лаос Ард Улсын Гадаад хэргийн сайд Тонгсаван Фумвихан бараалхлаа. Уржигдар 09 цаг 19 мин Израил хэлэлцээ эхлүүлэх чиглэл өгсөн ч хатуу нөхцөлөө давтав Уржигдар 09 цаг 18 мин Нийслэлд үерийн эрсдэлээс сэргийлж 24 цагаар ажиллав Уржигдар 09 цаг 17 мин
iИх уншсан
-Дундчууд! Чи хаана вэ? П.Наранбаяр: Багшийн ачааллыг бууруулж, амьдралд нь хүрэлцэх... Эрчим хүчний салбар тойрсон “бирдийн” наадаан Хавчигдсан дундаж давхаргыг хайн бэдэрсэн нь Трампын Путинд хийсэн утасны дуудлага европын лидерүүдийн ан... Ослын шалтгаан хурд хэтрүүлэлт, замын муу нөхцөл байдалтай х... Г.Занданшатар Ерөнхийлөгчид нэр дэвшиж, У.Хүрэлсүх Ерөнхий с... Тариалангийн бүс нутгуудад ХХААХҮЯ хяналт, шалгалтын ажил хи... Эдийн засгийг энгийнээр Монголын хөрөнгийн бирж Б.Дөлгөөний сонгуулийн штаб уу? Улаанбаатар хотод тээврийн хэрэгслийн хөдөлгөөнийг тэгш, сон... Монгол, Уругвайн хамтын ажиллагааг өргөжүүлэх чиглэлээр сана... Пакистанд аадар борооны улмаас амиа алдсан хүний тоо 706-д х... Америк-Европын худалдааны гэрээ: Эмийн татвар 15 хувь болж б... “Нүүдэлчин” дэлхийн соёлын фестиваль Налайхад болж, шилдгүүд... Британи гольфчингийн $910 мянгын хожилд ялаа тус болжээ Nike-ийг үндэслэгч Фил Найт хорт хавдрын эсрэг тэмцэлд $2 тэ... Израил Газа хот руу дахин дайралт эхлүүлэв Swatch Хятадад бойкот гаргасан сурталчилгааныхаа төлөө уучла... Нүүрс тээвэрлэлтийн хамтын ажиллагаанд шинэ тохиролцоо хийгд...
Top