x

Коронавирус агаарын тээврийн компаниудыг сүйрүүлж байна

Хятадаас эхлэлтэй шинэ төрлийн коронавирус дэлхийн дахины эдийн засагт том цохилт болж нийгэм эдийн засгийн олон салбарт муугаар нөлөөлж байгаагийн нэг нь магадгүй хамгийн их хохирол амсч байгаа нь агаарын тээврийн салбар.

Эхлээд Азийнхан, тэгээд араас нь Европ, Америк агаарын хаалга бол энэ аймшигт халдварыг зогсоох ганц найдвар гэж үзсэн. Иймдээ ч агаарын тээврийн компаниуд, улс орнууд нислэгээ цөөрүүлж, сүүлдээ бүр хаагаад байгаа. Нисэх онгоцууд газарт зогсч, тасалбар худалдаалах төвүүд хаалттай. Гэтэл нөгөө талд нь компаниудын зардал гардгаараа гарч, хүмүүстээ цалин өгсөөр л байгаа.

Гэтэл гайтай коронавирусийн халдвар улам л газар авч, дэлхийн бүх улс орныг хамраад байна. Ийм байдлаар агаарын тээврийн компаниуд удаан тэсэхгүй түрүүчийнх нь ирэх зун гэхэд дампуурна гэж шинжээчид төдийгүй компанийн захирлууд анхааруулж байна. Өнгөрөгч даваа гарагт дэлхийн агаарын тээврийн талыг эзэлдэг гурван том нэгтгэл Засгийн газар, нисэх буудлуудаас дэмжлэг хүсч хамтарсан мэдэгдэл гаргалаа. “Коронавирусээс үүдэлтэй энэ ноцтой нөхцөл байдал нь агаарын тээврийн салбарт үхлийн аюул учруулж байна” гэж тэд мэдэгджээ.

Дэлхий даяар агаарын нислэгүүдийг хязгаарласан өнөөгийн энэ байдал нь зөвхөн өнөөдөр ч биш, цаашлаад хоёр гурван сар үргэлжилнэ гэж тэд үзэж байна. “Тавдугаар сарын сүүлч гэхэд дэлхийн ихэнх агаарын тээврийн компани дампуурна.

Энэ аюулаас сэргийлье гэвэл Засгийн газрууд, тухайн салбарууд цаг алдалгүй зөвшилцөж арга хэмжээ авах хэрэгтэй” гэснийг энэ салбарын Centre for Aviation (CAPA) сайтад бичсэн байна.

Тэгээд юугаар яаж туслах вэ?

АНУ, Франц, Герман, Их Британи, Норвеги, Нидерланд, Бразил, Орос улсууд агаарын тээврийнхэндээ туслахаар амлаад байгаа ч ямар байдлаар туслах нь өнөөдөртөө тодорхойгүй байна. Агаарын тээврийн компаниуд ч Засгийн газраасаа татварын хөнгөлөлт, татвар төлөхгүй байх хугацаа, зорчигч тээврийн хөлсийг хөнгөлөх зэргийг хүсч байна. Нисэх буудлуудад болохоор зогсоолын хөлсийг хөнгөлөхийг гуйж байна. Одоохондоо тэд нисэх буудлуудад зай хуваарилах дүрмийг түдгэлзүүлээд байгаа юм. Америкийн FAA долоон ч нисэх буудалд энэ журмыг баримталж байна.

Ер нь агаарын тээврийн бүхий л компаниудын хувьд байдал яг ийм байгаа. Европын холбоо зургадугаар сар хүртэл Ази руу нисэх бүх нислэгээ зогсоосон, гэвч бусад маршрут нь мөн л зорчигчгүй. “Европын агаарын тээврийн компаниуд маш хүнд цаг үетэй тулгараад байна. Энэ салбарыг авч үлдэхийн тулд Засгийн газрын зүгээс дэмжлэг зайлшгүй хэрэгтэй боллоо” гэж тус тивийн агаарын тээврийн хамгийн томд ордог таван компанийн нэг EasyJet компанийн тэргүүн Йохан Лундгрен хэлж байна. Бусад нь ч гэсэн үүнтэй санал нийлж байгаа юм.

Агаарын тээврийн Finnair компанийн захирал Топи Маннер: “Коронавирус нь нисэх хүчний түүхэн дэх хамгийн ноцтой хямрал гэдэг нь тодорхой боллоо” гэсэн бол Британийн British Airways компанийн тэргүүн Алекс Круз “Нисэх хүчин, иргэний агаарын тээвэр дэлхийг хамарсан хямралтай тулгарлаа. Энэ бол 2001 оны есдүгээр сарын 11-ний халдлагаас ч долоон дор. Бид энэ байдлаараа цаашид хөл дээрээ зогсч чадахгүйд хүрч, ажлын байраа цомхотгох болох нь. Энэ нь хэдий удаан үргэлжлэхийг таах аргагүй” гэжээ.


Агаарын тээврийн Delta компанийн захирал Эд Бастиан “Эрэлт, үйлчилгээ ингэж эрчтэй хомстож байсан түүхийг өмнө нь үзэж байсангүй” гэсэн бол British Airways, Iberia, Vueling болон Aer Lingus-ийг эзэмшигч IAG-ийн тэргүүн Уилли Уолш “Бүх чиглэл, бүхий л шугаманд тасалбар борлуулалт тэг зааж уналаа, одоо бид энэ байдал зуны дунд сар хүртэл хэвээр байх нь л гэж харж байна” гэж байна.

Олон улсын агаарын тээврийн нийгэмлэг IATA-гийн тэргүүн Александр де Жуньяк “Хямрал үргэлжилсээр дампуурал л болно. Ийм байдлаар унасаар хоёр гурван сар үргэлжлэх юм бол агаарын тээврийн компаниуд хүнд байдалд орно” гэжээ. Британийн иргэний агаарын тээврийн удирдах газрын дарга Ричард Мориарти ч бас гутрангуй байна. Тэрээр “Ийм хүндрэлтэй агаарын тээврийн салбар хэзээ ч учирч байсангүй. Ийм байдлаар үргэлжилбэл олон компани тэсч үлдэх боломжгүй болно” гэж байна.

Яаж тэсч үлдэх вэ?

Бас бүгд ч царай алдан тусламж гуйж байгаа юм биш. Асуудал юуны түрүүнд их хэмжээний зээл авсан компаниудад тулгарч байна. Тэд бизнес, өрсөлдөөнөө өргөжүүлэхийн тулд янз бүрээр л бодож татвар төлөгчдийн мөнгийг лоббидож байна. Агаарын тээврийн Virgin Atlantic компанийг Америкийн Delta-тай тэгш эрхээр эзэмшдэг Ричард Брэнсон Британийн Засгийн газарт хандаж бараг 10 тэрбумын хөнгөлөлттэй зээлийн дэмжлэг хүсээд байна.

British Airways-тэй өрсөлдөгч IAG төсвийн дотацаас татгалзаж, 11 тэрбум доллларын аюулгүйн дэр хийж орон нутгийн Flybe компанийг аврахаар эрх баригчидтай тохиролцоод байна. Агаарын тээврийн The Airline Analyst компанийн Майкл Даф “Хоёроос гурван сар үргэлжилж хагас жил хүрэх хямралыг тэсчихвэл алсын нислэгийн компаниуд даваад л гарна” гэж байгаа юм. “Харин хоёрдугаар зэргийн тоглогчид, орон нутгийн нислэгийн компаниуд болон Европын үндэсний тээвэрлэгчид бол үгүй болохын ирмэг дээр байна” гэж тэр хэлж байна.

Барууны орнууд энэ салбарыг аварч, агаарын тээврийн компаниудыг дэмжин өнөөгийн энэ хямралаас авч гарахын тулд нэгдсэн бодлого, фронтоор хамтарч ажиллах хэрэгтэй байна гэж Centre for Aviation-ийн шинжээчид бичиж байна.

Геополитикийн ашиг сонирхлын үүднээс төр ард нь байдаг агаарын тээврийн компаниуд бол ажрахгүй. Энд Хятад болон Арабын орнуудыг хэлж болно. Америкчууд бол нөлөө бүхий үйлдвэрчний эвлэлүүдээс дэмжлэг авч магадгүй, Европын хэд хэдэн орон өөр өөрийн агаарын тээврийн салбараа дэмжинэ. Centre for Aviation-ийн шинжээчид харин үндэсний болон томоохон компаниуд тэсч үлдэх нөхцөлд аялал жуулчлал, хэрэглэгчдийн өрсөлдөөн дунд “Хувийн компаниудын хувьд ирээдүй тун бүрхэг байна” гэжээ.

Коронавирусийн халдварын дэгдэлтээс болоод зорчигч тээвэр буурсны улмаас энэ онд агаарын тээврийн салбар 113 тэрбум ам.доллар алдана гэж Олон улсын агаарын тээврийн нийгэмлэг IATA тооцсон байна. Агаарын тээврийн аль ч компани орлого, ашгийн тухай бодохоосоо илүүтэй хэрхэн яаж тэсч үлдэх вэ гэдгээ л бодож байгаа нь нууц биш.

Зөвхөн агаарын тээврийн компаниуд ч хэлмэгдэж байгаа биш, Европын нисэх буудлуудын холбоо ч зорчигчдын урсгал долоо хоногийн өмнөхөөсөө бараг хоёр дахин буурсан талаар өнгөрсөн долоо хоногт мэдээлж байна.

Эх сурвалж: "Ардчилал таймс" сонин

iСанал болгох
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
iШинэ мэдээ
Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрхийг хамгаалахад анхаарна гэв 12 цаг 5 мин 2026 оны улсын төсвийн хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүдийг эцсийн хэлэлцүүлэгт шилжүүлэв 12 цаг 6 мин Пёньян баллистик пуужин харваж, Японы тэнгисийн бүс рүү унажээ 12 цаг 7 мин Хятадын хориг тавьсны дараа Япон дахин далайн бүтээгдэхүүн экспортолж эхэллээ 12 цаг 16 мин Ходоодны эсийг инсулин ялгаруулдаг болгох генийн эмчилгээ боловсруулав 12 цаг 16 мин Дархан-Уул аймаг “Түмэн газрын цайны зам”-ын холбоонд элсэх хүсэлт гаргалаа 12 цаг 20 мин Монгол Улс 2035 он гэхэд хүлэмжийн хийн ялгарлыг 30 хувиар бууруулна 12 цаг 21 мин Төгрөгийн ам.доллартой харьцах дундаж ханш 3593.80 төгрөгт хүрэв 12 цаг 22 мин “Хүнсний хувьсгал”-ын үр дүнд дотоодын үйлдвэрлэл хоёр дахин өсөв 14 цаг 35 мин Монгол Улсад 132 улсын 37.9 мянган гадаадын иргэн оршин сууж байна 14 цаг 37 мин Их, дээд сургууль, коллежийн оюутнуудын 60.9 хувь нь эмэгтэйчүүд байна 14 цаг 39 мин Ирэх 10 хоногт ихэнх нутгаар хүйтрэх төлөвтэй байна 14 цаг 41 мин “Бадрах Энержи” болон “Орано” групп Монголд лаборатори байгуулах чиглэлээр хамтран ажиллана 14 цаг 45 мин Л.Цэеэрэгзэн: Цас цэвэрлэгээний техник шинэчлэгдсэнээр ажил илүү хурдан, хялбар болж байна 14 цаг 47 мин БНСУ 2035 он гэхэд хүлэмжийн хийн ялгарлыг 50 хувиар бууруулах зорилт дэвшүүллээ 16 цаг 46 мин Филиппинд “Калмаеги” хар салхины улмаас 200 хүн амь үрэгджээ 16 цаг 47 мин Эрчим хүчний хэмнэлттэй, гүний дулаалгатай гэрийг Монголд туршиж эхэллээ 16 цаг 48 мин Герман Улс Монголын боловсрол, ногоон хөгжилд 43.1 сая еврогийн буцалтгүй тусламж олгоно 16 цаг 49 мин Чех Улсад монгол хүүхдүүдийн дунд “Монгол бахархлын өдөрлөг” болно 16 цаг 51 мин Collins толь 2025 оны онцлох үгийг “вайб-кодинг” гэж нэрлэв 16 цаг 53 мин
iИх уншсан
Хулгайтай тэмцэхээ үргэлжлүүлж, хулгайлсан нь савандаа багта... УИХ-ын даргын томилгоо яасан бэ? Рецедивүүдтэй хэн хамтарч ажиллав Г.Дамдинням: Байгаа бензинээ зарахгүй байх асуудал хэд хэдэн... О.Баасанхүү: Үндсэн хуулийн бус аргаар төрийн эрх мэдлийг хэ... Багш хүн бусдын амьдралд гэрэл асаах амлалт юм! С.Энхтөр: Эвлэрсэн нэрээр асуудлуудаа дараад өнгөрвөл дарааг... Үндсэн хуулийг зөрчих нь УИХ-ын өдөр тутмын хэм хэмжээ болсо... Н.Энхбаяр: Амин чухал төслүүдээ эрчимжүүлэхийн тулд гадаадаа... Багшийн цалинг 2.8 сая төгрөгт хүргэж, тэтгэврийг 8.6 хувиар... 11 дүгээр сард олгох нийгмийн халамжийн тэтгэвэр, тэтгэмжийн... Өмнөд Солонгосын тэргүүн хатагтай асан Ким Кён Хи “Chanel” ц... Монголын харваачид дэлхийн цомоос хоёр алт, нэг хүрэл медаль... Монголын нислэгийн удирдагчид онцгой нөхцөлд ур чадвараа бат... “Санаэгийн цүнх” сошиалд трэнд болж, захиалга нь огцом өсөв УИХ-ын дэд даргыг чөлөөлөх, томилох асуудлаас АН-ын бүлэг за... Онцгой байдлын байгууллагаас цасан шуурганд уруудсан малынха... 2026 онд 78.5 км дугуйн зам барихаар төлөвлөж, зураг төсөл б... Хятад улс дэлхийн анхны нисдэг машины үйлдвэрийг ашиглалтад ... Дархан-Уул аймаг “Түмэн газрын цайны зам”-ын холбоонд элсэх ...
Top