x

Бид жолооны багш болохоос ЕБС, цэцэрлэгийн багш биш шүү дээ

“Цавчил хайрхан” авто сургалтын төвийн захирал Н.Сайнзаяатай жолооч нарын ёс зүйн асуудлын талаар ярилцлаа.

-Нийгэмд жолооч нарыг ёс зүйгүй байна гэх шүүмж багагүй өрнөдөг. Энэ талаар тодруулбал?

-Замын хөдөлгөөн, жолооч нарын ёс зүйн асуудал бол нийгэмд тасралтгүй яригддаг, дунд хэмжээний сэдэв шүү дээ. Гэхдээ том зургаар нь харвал, манай жолооч нарын ёс зүй сайжирч байгаа. Өмнө нь бараг ёс зүй гэдэг үг мэддэггүй тийм л харанхуй, бүдүүлэг байлаа шүү дээ. Нийт жолооч нарын 85 хувь нь тун дажгүй харилцааны соёлтой болчихсон байгаа. Үлдсэн хэдхэн хувь нь алдаа гаргадаг байх. Бүдүүлэг, дээрэнгүй өнгө аясаар замын хөдөлгөөнд оролцож байгаа дүр зураг анзаарагддаг. Гэхдээ үүгээр бүх жолооч нарыг дүгнэж болохгүй. Мөн нөгөө талд жолооч нарын ёс зүй, харилцааны соёл гэж ярих нь өөрөө дутагдалтай.

Өөрөөр хэлбэл, жолооч нарын соёл, ёс зүй гэсэн тусдаа зүйл байхгүй. Энэ бол тухайн хүний хүмүүжил, өссөн орчин, боловсролын түвшнээс л шалтгаалах асуудал. Замын хөдөлгөөнд оролцож байгаа бүх жолооч насанд хүрсэн хүмүүс шүү дээ.

-Та сая жолооч нарын ёс зүй сайжирч байгаа гэлээ. Энэ талаар дэлгэрэнгүй ярихгүй юу?

-Нэгдүгээрт, монголчууд хотжиж эхэлж байна. Хотын соёлын талаар бага ч гэсэн ойлголттой болсон. Бусад орны иргэдтэй өөрсдийгөө харьцуулж бодож, алдаа дутагдлаа ойлгож байгаа. Мөн замын хөдөлгөөнд соёлтой оролцох болсон нэг шалтгаан нь сошиал орчин хөгжсөнтэй холбоотой юм болов уу. Нэг үе хоёр жолооч цонхоо нээж байгаад л бие биетэйгээ хэрэлдэж, зүй бус авирлаж, эсвэл явган зорчигч дайрчих шахаад явж буй зураг, бичлэг сошиал орчинд их нийтлэгддэг байлаа шүү дээ. Мэдээж, хүн л юм чинь дараа нь өөрийгөө хараад ичнэ биз дээ. Нөгөө талд тухайн зураг, бичлэгийг үзэж байгаа хүмүүс ч анхааруулга авсан байх.

Хэрэв замын хөдөлгөөн, олон нийтийн газар зүй бус үйлдэл гаргавал ингэж сошиалд цацагдах эрсдэлтэй юм байна гэж болгоомжилдог болсон юм шиг санагддаг. Түүнчлэн ихэнх жолооч нар харьцангуй залуу хүмүүс байна. Сүүлийн үеийн залуучууд их соёлтой болсон. Машин барьж байхдаа утсаа оролддогийг нь эс тооцвол. Ялангуяа залуучууд согтуугаар жолоо барихгүй, замын хөдөлгөөний дүрмээ сайн баримталдаг, эгнээ байр булаацалддаггүй, явган зорчигчид зам тавьж өгдөг гээд олон сайн тал ажиглагддаг.

-Жолооны сургалтын төвүүд дүрмээс гадна замын хөдөлгөөнд соёлтой оролцох талаар заадаг уу?

-Бүгдийг л заана. Улсын шалгалтыг дүрэм, хөдөлгөөнд оролцох соёл гэх хоёр агуулгаар авдаг. Гэхдээ ихэвчлэн дүрмээрээ шалгалт авдаг. Мөн замын хөдөлгөөнд оролцохдоо дүрмээ хэр мөрдөж явах вэ гэдэг чинь хувь хүнээс өөрөөс нь хамаарна. Харин тухайн хүнд сайн байна уу, эсвэл юу байна гэж мэндлэх үү гэдгийг бид заахгүй. Энэ чинь ерөнхий боловсролын хичээл шүү дээ. Бид бол мэргэжлийн талын хичээлээ л заах үүрэгтэй. Үүнд хүн хүмүүжүүлэх агуулга байдаггүй.

Гэхдээ бүхий л жолооны багш хамгийн чухал нь замын хөдөлгөөнд соёлтой оролцох шүү гэж хэлдэг, захидаг. Замын хөдөлгөөнд оролцох соёлын талаар бол жолооны багш, дүрмийн багш, шалгалт авч байгаа байцаагч гээд бүгд хэлдэг. Гэтэл ингэж болохгүй шүү, тэгж болно, энэ чинь бүдүүлэг үйлдэл гэж хэчнээн тайлбарлаад ч нэг чихээрээ оруулаад, нөгөө чихээрээ гарчихдаг цөөн хүн бий. Угтаа бид жолооны багш болохоос ЕБС, цэцэрлэгийн багш биш шүү дээ. Тиймээс сайнтай, муутай холилдоод л явж байна даа.

-Жолооч нар ихэвчлэн орон нутгийн замд дүрэм зөрчиж, соёлгүй оролцдог гэсэн мэдээлэл бий. Энэ үнэн үү?

-Ер нь хүмүүс хаана замын хөдөлгөөнд соёлтой оролцох уу, оролцохгүй юу гэдгээ маш сайн мэддэг шүү дээ. Жишээлбэл, манай жолооч нар хот дотор цагдаа харахаараа замын хөдөлгөөнд маш соёлтой оролцож, өөрийн мэдлэгийн хүрээндээ дүрмээ ягштал мөрддөг. Харин хотоос гараад л замын хөдөлгөөний дүрэм, соёл гэх үгийг мартдаг даа. Тиймээс ихэнх ноцтой ослууд чинь цагдаа, хяналтын камер байхгүй орон нутгийн замд л гардаг юм.

Хэн ч намайг харахгүй, хэлэхгүй гээд өөрсдийн дураар замын хөдөлгөөнд оролцдог байхгүй юу. Тэгээд амь насаа алдсан тохиолдлууд бий. Харин хот дотор хүний амь эрсдэх хэмжээний том осол бараг гардаггүй. Манайхны нэг сул тал нь цагдаагийн нүд хариулах үүднээс л дүрмээ баримталдаг, ёс зүйтэй, соёлтой хүмүүс болчихдог.

-Эмэгтэй жолооч нарыг замын хөдөлгөөнд ёс зүйгүй оролцож байна гэх шүүмж давхар яригдаж байна. Энэ талаар яривал?

-Эрэгтэй жолооч нар арай илүү зөөлхөн, эмэгтэй жолооч нар эсрэгээрээ хатуу, ширүүн гэх асуудал нийтлэг яригддаг. Өмнө нь ч яригддаг л байсан. Энэ бол тухайн хувь хүний л хүмүүжил, боловсролын асуудал шүү дээ. Гэхдээ эмэгтэйчүүд эрэгтэйчүүдээс илүү олон зүйлд санаа тавьж, ар гэр, үр хүүхэд, ажил мэргэжил гэх мэт амьдралын шаардлагаас үүдэн стресс ихтэй байж магадгүй юм. Тиймээс л тухайн стрессээ замын хөдөлгөөнд оролцож байх үедээ өөрөө ч мэдэлгүй гаргадаг байж болно. Миний бодол ийм л байна. Түүнээс биш эмэгтэйчүүд замын хөдөлгөөнд ёс зүйгүй, бүдүүлэг оролцдог гэж хэлэх шалтгаан байхгүй.

Өдрийн сонин

iСанал болгох
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
iШинэ мэдээ
Эрүүл мэндийн салбар хэлэлцээрийн үр дүнд ажил хаялтаа зогсоолоо 28 мин Оюутолгойн асуудлаарх нотлох баримтыг шинжлэн судлах сонсгол ирэх сарын 8-12-нд болно 1 цаг 18 мин Х.Ганхуягийг Монгол Улсын Шадар сайдаар томиллоо 1 цаг 21 мин Монгол Улсын 2026 оны төсвийн тухай хуулийг баталлаа 1 цаг 26 мин Ж.Бат-Эрдэнэ УИХ-ын даргын үүргийг түр гүйцэтгэнэ 1 цаг 28 мин Бид жолооны багш болохоос ЕБС, цэцэрлэгийн багш биш шүү дээ 1 цаг 50 мин Итали улс Боснид болсон “снайперийн сафари” хэмээх аймшигт үйлдлийг мөрдөн шалгаж байна 1 цаг 51 мин 2026 оны төсвийн төслүүдийг хэлэлцэнэ 1 цаг 55 мин Г.Занданшатарын Засгийн газар итгэл, тэвчээрийн эцсийн боломж 1 цаг 59 мин Өнөөдрийн онцлох үйл явдлууд 2 цаг 3 мин Улаанбаатарт өдөртөө 2 хэм хүйтэн 2 цаг 10 мин COP32 бага хурал Этиопт зохион байгуулагдах төлөвтэй байна 16 цаг 38 мин Балбын “Gen-Z” хөдөлгөөн Засгийн газарт реформын хэлэлцээрийн төсөл хүргүүлжээ 16 цаг 41 мин Тайванийн өмнөд хэсэгт хар салхины улмаас олон мянган хүн орон гэрээ орхин нүүлжээ 16 цаг 43 мин 2026-2028 оны төсвийн төсөөллийн тухай хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийг үргэлжлүүлэв 16 цаг 49 мин Үндэсний спортын хөгжил, хамтын ажиллагааны чиглэлд нэгдсэн байр суурьт хүрлээ 16 цаг 51 мин ЭЕШ-ын өвлийн шалгалтын суудлын хуваарь 11 дүгээр сарын 25-наас гарна 16 цаг 53 мин “Криптовалютын хатан” хэмээгдсэн Чянь Жиминд 11 жил 8 сар хорих ял оноов 16 цаг 55 мин Увс аймгийн Сагил суманд 4.4 магнитудын хүчтэй газар хөдөллөө 17 цаг 57 мин Монгол Улс анх удаа хүнсний олон улсын стандарт батлууллаа 17 цаг 58 мин
iИх уншсан
Өрсөлдөх чадвар ба үндэсний хөрөнгө оруулагчид Хулгайлагдсан боломж Үндсэн хуулийг зөрчих нь УИХ-ын өдөр тутмын хэм хэмжээ болсо... Улсаа аврах гарцыг дахин сонирхуулъя С.Наранцогт: Төр хэзээ ч хувийн өмчийг дээрэмдэхгүй МАН хагарсан ч Монгол сайжрах тал руугаа яваасай Дархан-Уул аймаг “Түмэн газрын цайны зам”-ын холбоонд элсэх ... “Санаэгийн цүнх” сошиалд трэнд болж, захиалга нь огцом өсөв Онцгой байдлын байгууллагаас цасан шуурганд уруудсан малынха... Монгол Улс 2035 он гэхэд хүлэмжийн хийн ялгарлыг 30 хувиар б... Хятадын хориг тавьсны дараа Япон дахин далайн бүтээгдэхүүн э... Ходоодны эсийг инсулин ялгаруулдаг болгох генийн эмчилгээ бо... 2026 оны улсын төсвийн хамт өргөн мэдүүлсэн хуулийн төслүүди... Пёньян баллистик пуужин харваж, Японы тэнгисийн бүс рүү унаж... Орон нутгийн дөрвөн чиглэлд автобусны тасалбарын үнэ энэ сар... “Хүнсний хувьсгал”-ын үр дүнд дотоодын үйлдвэрлэл хоёр дахин... Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн эрхийг хамгаалахад анхаарна гэ... 100 буудалт даамын Дэлхийн цом 2025 өнөөдөр эхэллээ “Криптовалютын хатан” хэмээгдсэн Чянь Жиминд 11 жил 8 сар хо... “Petro Matad” Монголд газрын тосны хоёр дахь цооногоо ашигла...
Top